Islamitische Basisschool De Horizon

Onze pijlers

01.
Een goed pedagogisch klimaat

Een van de pijlers bij ons op school is een goed pedagogisch klimaat. Het pedagogisch klimaat is het geheel van aanwezige en gecreëerde omgevingsfactoren, die invloed hebben op het welbevinden van de leerlingen. Het welbevinden heeft weer invloed op de ontwikkeling en het leervermogen. De leervoorwaarden en de persoonsvorming staan daarbij centraal.

De pedagogische visie en de hieronder liggende waarden bepalen de manier waarop de leerkracht een pedagogisch klimaat schept. Dit doet de leerkracht aan de hand van de volgende drie punten:

  • het creëren van positieve ervaringen voor leerlingen;
  • het creëren van een omgeving waarbij het welbevinden voorop staat;
  • duidelijkheid creëren in het stellen van grenzen.

Deze dingen beïnvloeden het pedagogisch klimaat, dat op zijn beurt invloed heeft op de ontwikkeling van het zelfbeeld en het vermogen tot zelfregulatie.

Wij willen dat onze leerlingen zich veilig en prettig voelen op onze school. We spreken daarom niet alleen over een fysiek veilige omgeving, maar ook over een sociaal veilige omgeving. Werken aan een veilige omgeving doen we door te leren over jezelf, over anderen en hoe je met elkaar omgaat. Op IBS de Horizon werken we met de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.

De methode richt zich op:

  • ik weet wie ik ben (besef van jezelf);
  • ik weet wat ik doe (zelfmanagement);
  • ik zie anderen en ga goed met ze om (besef van de ander en goede keuzes maken);
  • ik kies voor een leuke en veilige groep (relaties met anderen).

Wat doet Kwink:

  • voorkomt verstorend gedrag en pesten;
  • kent een groepsbrede, preventieve aanpak;
  • zorgt voor een sociaal veilige groep;
  • verhoogt de leeropbrengsten;
  • werkt met vijf bewezen gedragscompetenties;
  • biedt iedere les unieke filmpjes;
  • voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid.

Meer informatie > Kwink website. 

02.
Kwink
03.
Wereldburgerschap

Als leerkracht help je je leerlingen kritische en zelfstandige wereldburgers te worden, zodat ze vandaag en morgen kunnen leven, leren en werken in onze diverse samenleving. Want de school is een plek waar leerlingen direct in contact komen met de diversiteit in de samenleving. Een wereld in het klein.
Onderwijs in wereldburgerschap helpt kinderen te beseffen dat ze verbonden zijn met de rest van de wereld en er een actieve rol in kunnen spelen. De school voegt een brede kijk op de wereld toe, waarbij steeds het verband wordt gelegd met het dagelijks leven van de leerlingen.
Bij de uitvoering maken wij gebruik van het wereldburgerschapsconcept. Dit concept richt zich met name op de opvoedkundige rol van scholen waarbij de schillen (zie figuur 1) innerlijke vrede, interpersoonlijke vrede en wereldvrede de drie dimensies vormen van wereldburgerschap.

Een van onze pijlers is coöperatief leren. Hierbij gaat het om de samenwerking tussen leerlingen. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen, waarbij kinderen in groepjes werken. De kinderen discussiëren samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg en informatie en vullen elkaar aan. Zij zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar. Bij coöperatief leren is niet alleen de lesstof belangrijk, maar ook de samenwerking. Er is dus sprake van een cognitief en een sociaal doel. De achterliggende gedachte van coöperatief leren is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar.

04.
Coöperatief leren
05.
Kunst en Cultuuronderwijs

Onze leerlingen moeten goed voorbereid zijn op de wereld om hen heen, nu, tijdens hun basisschoolperiode, maar ook later, tijdens hun verdere leven. Wij begeleiden onze kinderen en bereiden ze daarop voor door de kunstvakken te combineren met 21e -eeuwse vaardigheden (zoals communiceren, samenwerken, probleemoplossend denken).
IBS de Horizon besteedt daarom veel aandacht aan kunst- en cultuuronderwijs. Er worden lessen in beeldende vorming gegeven door een vakdocent. Verder verrijken wij dit met activiteiten met als thema cultureel erfgoed en afleggen van bezoeken aan musea.

Op IBS de Horizon vinden we ouderbetrokkenheid erg belangrijk. De ouder/verzorger is de belangrijkste persoon in het leven van het kind. De ouder/verzorger weet wat het kind nodig heeft en wat de hij/zij belangrijk vindt. De leerkrachten zijn de onderwijsprofessionals, zij zijn deskundig op het gebied van onderwijs. Met de kennis van de ouder/verzorger over het kind en de kennis van de leerkracht over onderwijs gaan school en ouders een samenwerking aan waar het kind en zijn/haar ontwikkeling centraal staan.
Goed contact tussen school en ouder/verzorger zorgt ervoor dat:

  • het kind zich prettig voelt op school;
  • de leerprestaties van het kind toenemen;
  • het gedrag en de werkhouding van het kind verbeteren;
  • de ouder/verzorger inzicht krijgt in de ontwikkelingen die op school plaatsvinden.
06.
Ouderbetrokkenheid